פרק 1
בחדר הבקרה של נמל המכולות של סינגפור כמעט הסתיימה משמרת הלילה. מנהל המשמרת הנכנס עודכן בתקלה שהתגלתה ותוקנה באחד ממנופי ההרמה. מערך המכולות נחשב לגולת הכותרת של מערכת הנמלים של סינגפור, ואנשיו נהגו להתנשא מעל עובדי נמל הנפט ואנשי תעבורת הסחורות בתפזורת. היקף התעבורה של הנמל הצליח להגיע ל־20% מתעבורת המכולות העולמית. מספר המטענים העצום והעמידה בלוחות הזמנים, שלא היו כדוגמתם בכל נמל אחר בעולם, היו מקור לגאוות היחידה. הכול ידעו שמצב זה נובע מהרמה הטכנולוגית הגבוהה של מערך השינוע הממוחשב, שכולל 200 עגורנים המותקנים ב־50 מעגנים. דיוק בניתוב המכולות ושמירה על לוח זמנים הקצר ביותר האפשרי צוינו כמטרות הכרחיות בשלט הגדול שהתנוסס לעיני כול בכניסה לחדר הבקרה. אנשי חדר הבקרה ישבו מול שורות מסכים שעקבו אחר תנועת העגורנים. במסכים אחרים נוהל מעקב אחר הספינות בהמתנה, ונראו נתונים על מהלך פריקת הספינות וטעינתן. שלווה ושקט שררו בחדר, וכל אחד התמקד במסך שלו. צופר האזעקה נשמע ואורות אדומים היבהבו בשני מסכים, מפרים את השלווה.
מנהל המשמרת מיהר לחלק פקודות לעצירת שני עגורני גשר שנעו זה מול זה. כל אחד מהם שינע מכולה שאורכה 40 רגל, והכול עקבו בדריכות אחר התהליך עד שהעגורנים נעצרו במרחק מטרים ספורים זה מול זה. אנחת הקלה נשמעה בבירור בחדר הבקרה.
"נפעיל את כל המערכת באופן ידני עד שנמצא את סיבת התקלה," אמר מנהל המשמרת ומיהר להתקשר למנהל הנמל.
אחרי כמה הסברים טכניים והבטחה לשיתוף פעולה עם מנהל אגף המידע והטכנולוגיות בבירור סיבת התקלה, מיהר מנהל המשמרת לסור למשרדו של מנהל הנמל.
מנהל הנמל, איש גבה קומה וכבד משקל, ישב בראש שולחן הדיונים מודאג ועצור. לפני שנים, כשהיה מפקד חיל הים, נקלע לא פעם למצבים לא פשוטים. במהלך שנותיו כמנהל הנמל ראה תקלות שונות שנבעו מסיבות מכניות, מבעיות מחשוב ומטעויות אנוש. הוא אמנם גיבה את ההחלטה של מנהל המשמרת לנתק את מערכת השינוע האוטומטית, אך ידע שאסור לנמל להישאר זמן רב באופן פעילות כזה והכריז על מצב חירום זמני.
מסביב לשולחן ישבו אנשיו של מנהל הנמל וכן מנהל הפיתוח של חברת האלקטרוניקה, שבנתה את מערכת השינוע האוטומטית החדשה בנמל.
הדיווחים השונים עסקו בבקרה על כניסת אנשים בכל השערים, סריקות ממצלמות האבטחה, דיווחים על המערכת האלקטרונית ושבחים לפעולה מהירה של מנהל המשמרת.
"עידכנתי את הגנרל טָאן והבטחתי לזהות את סיבות התקלה ולהחזיר את הנמל לפעולה מלאה בהקדם. הסכנה עוד לא חלפה. מה אנחנו יודעים?" שאל מנהל הנמל.
"הזעקנו מהבית צוות נוסף של פקחים כדי להפיק את המרב מההפעלה הידנית," עידכן מנהל המשמרת, "אנחנו מסוגלים להמשיך להפעיל בדרך זו את כל הציוד בנמל המכולות ולעמוד בתפוקה של 50% מזו המקובלת בניתוב אוטומטי של המכולות."
"פתרון זמני יפה. יש מידע על סיבת התקלה?" פנה מנהל הנמל למנהל הפיתוח מחברת האלקטרוניקה.
"בדקנו את התוכנה שפותחה למערכת הניתוב, ולא זיהינו 'באג' כלשהו'" פתח מנהל הפיתוח. "העתקנו את התוכנה הקיימת, ואנחנו מתכוונים לעבוד עליה במעבדות החברה. הספקנו גם להתקין מחדש, בתוכנה של הניתוב האוטומטי, את האלגוריתם שמנהל את כל מערך המחשבים, וראינו שהפעולה של המערכת תקינה..."
"זה אומר שניתן לשוב להפעלה האוטומטית כבר עכשיו?" תהה מנהל הנמל.
"בהסתמך על הניסיון שלנו עם תקלות מסוג זה," אמר מנהל חברת האלקטרוניקה, "אפשר לשוב להפעלה אוטומטית, אבל בשני שלבים. בתחילה ניאלץ להפעיל את המערכת בהפעלה חצי־אוטומטית. לדעתנו, הצוות המתוגבר של הפקחים בחדר הבקרה יכול לעמוד בזה בלי קושי. לאחר כמה שעות יהיה ניתן לעבור להפעלה אוטומטית מלאה. בינתיים נוכל לבדוק את התוכנה של המערכת במעבדות החברה ולזהות בעיות' אם יש כאלו."
"נעבור מיד להפעלה חצי־אוטומטית בדרך להפעלה מלאה. יש עבודה רבה לפנינו," הורה מנהל הנמל.
* * *
לשכתו של גנרל טָאן, שכיהן בתפקיד מנהל המוסד לביטחון לאומי בסינגפור, המתה פעילות גם בשעה כה מאוחרת. חדר הדיונים היה מלא באנשים שהתלחשו בציפייה לגנרל, שעמד להיכנס בכל רגע. כל אנשי הנמל שנכחו בישיבה הלילית הסבו סביב השולחן, ורק אדם אחד נוסף אל הפורום. תא"ל דוד רוֹגל, שהיה הנציג הבכיר של רפא"ל בסינגפור, הוזעק על ידי מנהלת הלשכה. כרבים מעמיתיו בסינגפור, חיפש גנרל טאן משענת כאשר נקלע למצבים חדשים. חרף הנחרצות והוודאות שהגנרל הפגין, הוא לא היה בטוח בעצמו בכלל. בסגנונו הפסקני ניסה טאן להסתיר חולשה זו. הוא בירך את הנאספים, אך לא התיישב בכיסאו.
"הזעקתי אתכם כדי להבהיר מה קרה בנמל המכולות היום. אני מבקש לדעת מהי סיבת התקלה במערכת השינוע האוטומטית ולשמוע המלצות על דרכים למניעת הישנות התקלה בעתיד. מה השורה התחתונה בשלב זה?" פנה טָאן למנהל חברת האלקטרוניקה.
"בדקנו ביסודיות את מערכות הבקרה של ניתוב המכולות בנמל והתקנו מחדש את האלגוריתם. בדקנו במעבדות שלנו את התוכנה המלאה, ולא מצאנו דבר. קרוב לוודאי שאיזה אות חדר למערכת האלקטרונית. חשבנו על האפשרות של הבזק אלקטרומגנטי בגלל סופת הברקים שאירעה באותו הזמן. נמשיך לבדוק ונראה אם נוכל למצוא בעיה המחייבת תיקון."
"המערכת פועלת כבר שלוש שעות בניתוב אוטומטי ללא כל בעיה," עידכן מנהל הנמל, "גם המעבר על כל מצלמות האבטחה בנמל לא העלה פעילות חשודה. אני משבח את הערנות של המנהל במשמרת ניתוב המכולות."
תא"ל דוד רוֹגל האזין לכל מילה. אף שלא היה בקי בפרטי מערך הניתוב האוטומטי של המכולות, הוא ידע להבחין גם במה שלא נאמר. נושא הסייבר לא היה זר לו. טרם התמנה לתפקיד בסינגפור, הוא היה שותף בדיונים על ההגנה מפני פיגועי סייבר בישראל, והנה עולה סינגפור על מוקש סייבר. רוגל היה בטוח שהגנה על סינגפור תסייע לישראל להיות מוכנה יותר לעתיד הסייברי. הוא התלבט אם להתערב ולהביע דעה כבר עתה, כשהוא עדיין חדש בסינגפור.
"גנרל טָאן," העז לבסוף רוֹגל, "אני מבין את הצורך לשבח את מנהל המשמרת בנמל אבל, ברשותך, אמליץ לא לתת לאירוע פרסום חיצוני. קיימת אפשרות ש'ההבזק האלקטרוני' הוא בעצם מהלך של תקיפת סייבר. תחילה מנסה האויב הפעלה חד־פעמית של התקיפה בלי להשלים אותה, ועל סמך זה משלים את התוכנה שבידיו כדי לתקוף בעתיד, כשהוא בטוח ביעילות המערכת שלו. כרגע, אחרי הפעלה כה קצרה, קשה מאוד לזהות את מקור ההתקפה."
"אני מבין." טאן פנה למנהלת הלשכה, שהיתה עסוקה ברישום הדברים. "בדקי ללא דיחוי עם הלשכות של שר ההגנה וראש הממשלה מתי אני יכול לעדכן אותם. אם זאת מתקפת סייבר, זה לא ייגמר בנמל שלנו. יכול להיות שנזדקק לסיוע ממדינות ידידות."
"בקשר לסיוע ולייעוץ," ציין רוֹגל, "ידוע לי שעומד להגיע לכאן בימים אלו דוקטור גדעון בן ארי שוודאי פגשת בעבר. הוא מגיע עם צעיר ישראלי בשם דן אבני לפגישות בנושאים טכנולוגיים אזרחיים. יהיה אפשר להיעזר בהם," מיהר להוסיף.
"נבדוק זאת. תודה לכולכם על ההבהרות. יש לנו משימה לא פשוטה, והיא תחייב הרבה עבודה חכמה," סיכם הגנרל טאן, קם ממקומו ולחץ את ידי כל אחד מהנאספים.
קוראים כותבים
אין עדיין חוות דעת.