0
0 הצבעות
0

שיח לוחמים – צוק איתן

גל בן ארי

תמיר יוגב

 39.00

תקציר

“ברגע שאתה במלחמה אתה חושב על הכל, על הכל מהכל. השאלה היא מה אתה עושה עם המחשבות האלה” (יונתן, סמל מחלקה 3)

חמש שנים לאחר המבצע – החיילים ששירתו בצוק איתן מתיישבים לדבר: שיח לוחמים // צוק איתן

“הייתי כמו על אוטומאט, צועד לתוך אחד האזורים הצפופים והמאוכלסים בעולם ולא הרגשתי כלום כלפי האנשים שם, יצאתי לבצע פעולה מכנית ולחזור. לאנושי שבי אין מקום שם. הוא יכול למות, להיפגע, אולי אפילו להזדהות או לרחם.” (גל בן ארי, חייל בגדוד 50 של הנח”ל, מעורכי הקובץ)

50 שנים לאחר קובץ “שיח לוחמים” המקורי, התכנסו חבורה של לוחמי נח”ל חברי תנועת “תרבות”, לתעד שיחות בין חברי הפלוגה שלחמו במבצע צוק איתן. ​”לעומת מלחמת ששת הימים, אחרי צוק איתן לא היו אלבומי ניצחון. את תחושת הניצחון החליפה תחושת חוסר ההכרעה ופספוס. כל צד במפה הפוליטית גייס את חוסר ההצלחה לטיעוניו… הבנו שלנו צריך להיות תפקיד שונה. אי אפשר להכריע בין הצורך של העם היהודי במדינה ריבונית, בחופש ובביטחון, לבין ההתעקשות על צלם האדם והתקווה התמידית לחיים בשלום. אנחנו מנסים להחזיק בשתי הקצוות האלו יחד… ​אנחנו רוצים לאפשר לחברה הישראלית לשאול שאלות קשות בתקווה שקוראי הקובץ יראו בו קודם כל הזדמנות, כך לא נוח אך ראוי לבירור עצמי “אני חושב שהחוברת הזאת כדאי מאד שתגיע אל הציבור הרחב”.

עמוס עוז ז”ל, מעורכי קובץ שיח לוחמים הראשון “הפתיחות והנכונות לספר את הסיטואציה כמו שהיא ולדייק את התחושות והמחשבות שעלו, מאפשרת התבוננות בקטעי מלחמה שיוצרים שבירה של מוסכמות, ומאפשרים נגיעה אותנטית בחיים, במוות, בקומת-אדם באשר הוא” הרבנית הדסה פרומן “אני מודה על כך שיש צעירים שמעזים למסור לעצמם דין וחשבון על השתתפותם ההכרחית בחובתם הדמוקרטית. שמבקשים להשתתף עם היסוסים, עם שאלות הנותנות ביטוי לעקרון התקווה שהוא יסוד עבודתם כמחנכים.” מוקי צור, מעורכי קובץ שיח לוחמים הראשון שיח לוחמים היא יצירה רבת משתתפים וקולות, תוצר של מסע בן ארבע שנים ויותר. השיחה הכנה והאנטימית הנפרשת לאורך הספר מתגלה כהזמנה נדירה להצטרף לשיחה אישית בין חברים שיחדיו נכנסו לעין הסערה של תקופתנו. הם לא מנסים להניף דגלים, אלא לשתף. לעיתים ברכות, לעתים בחדות ובחריפות, ותמיד ברגש עז ובאומץ תיאורי יוצא דופן.

קוראים כותבים

אין עדיין חוות דעת.