0
0 הצבעות
1

אנרי דושמן וצלליו

עמנואל בוב

 44.00

תקציר

אַנְרִי דוּשׁמֵן וצלליו הוא בלי ספק הספר המתאים ביותר לפתוח צוהר אל יצירתו הספרותית של עמנואל בּוֹב, אחד הסופרים הצרפתיים המקוריים והמוערכים של תחילת המאה עשרים, שזכה להצלחה רבה בחייו. קובץ הסיפורים שראה אור בצרפת ב-1928, מאוכלס במגוון דמויות המחפשות סיפוק ומשמעות לחיים, וקשר אנושי – עם אחרים ועם עצמם.

בּוֹב משרטט ברגישות את דיוקנותיהם של גיבוריו הציוריים, על חולשותיהם האנושיות. עשירים ועניים, בוגדים ונבגדים, צעירים וקשישים, בורים ומשכילים, ולכולם מכנה משותף אחד – כמיהה לאהבה. פושעים, נשים יפהפיות וטיפוסים מפוקפקים המחפשים רווח קל, מהלכים אימים על גיבוריו המלנכוליים של בוב. קולם הפנימי והפחדים שעמם הם מתמודדים, הם המניעים את גורלו של כל אחד מהם.

כל אחת מיצירותיו של עמנואל בּוֹב, חושפת מעין מציאות סוריאליסטית, ורבים כללו אותו בין סופרים דגולים כמו אדגר אלן פו, פרנץ קפקא ופיודור דוסטוייבסקי. הסיפורים של בּוֹב ניחנים בגאונות וכתיבתו ראויה לתואר כתיבה צ’כובית, בבחירה בדימויים חדים ומדויקים, ביכולת לתפוס את הרגע, שהוא תמיד חיוני ומעורר, השופך אור על האפלה הפנימית השוררת בחייהם של דמויותיו.
ספריו זכו להערצתם של אלבר קאמי, רילקה וסמואל בקט, שתיאר את יצירתו של בּוֹב – “יותר מכל סופר אחר היה לבּוֹב חוש לפרטים הדקים…”

עמנואל בּוֹב (1898-1945) – סופר ועיתונאי. נולד בפריז לאב ממוצא רוסי ולאם מלוקסמבורג. כבר בגיל 14 ידע שחייו יוקדשו לכתיבה. בּוֹב (קיצור שם משפחתו המלא – בובובניקוף) כתב עד 1924 תחת שמות העט פייר דוגה וז’אן וולואה. בשנה זו התגלה על ידי קולט שסייעה לו בהוצאתו לאור של ספרו “החברים שלי”, ומאז החל לחתום על ספריו בשמו האמיתי.

ב-1940 גויס כפועל למאמץ המלחמתי וקיווה לשווא להימלט ללונדון. בשנת 1942 הצליח להימלט לאלג’יר, שם כתב את שלושת ספריו האחרונים. בתום הכיבוש שב לפריז במצב בריאותי ירוד מחמת התנאים הקשים שלהם היה חשוף במהלך גלותו. עמנואל בּוֹב הלך לעולמו בפריז ב-13 ליולי 1945, יום לפני חגיגות הבסטיליה הראשונות לאחר סיום מלחמת העולם השנייה.

אַנְרִי דוּשׁמֵן וצלליו הוא בלי ספק הספר המתאים ביותר לפתוח צוהר אל יצירתו הספרותית של עמנואל בּוֹב, אחד הסופרים הצרפתיים המקוריים והמוערכים של תחילת המאה עשרים, שזכה להצלחה רבה בחייו. קובץ הסיפורים שראה אור בצרפת ב-1928, מאוכלס במגוון דמויות המחפשות סיפוק ומשמעות לחיים, וקשר אנושי – עם אחרים ועם עצמם.

בּוֹב משרטט ברגישות את דיוקנותיהם של גיבוריו הציוריים, על חולשותיהם האנושיות. עשירים ועניים, בוגדים ונבגדים, צעירים וקשישים, בורים ומשכילים, ולכולם מכנה משותף אחד – כמיהה לאהבה. פושעים, נשים יפהפיות וטיפוסים מפוקפקים המחפשים רווח קל, מהלכים אימים על גיבוריו המלנכוליים של בוב. קולם הפנימי והפחדים שעמם הם מתמודדים, הם המניעים את גורלו של כל אחד מהם.

כל אחת מיצירותיו של עמנואל בּוֹב, חושפת מעין מציאות סוריאליסטית, ורבים כללו אותו בין סופרים דגולים כמו אדגר אלן פו, פרנץ קפקא ופיודור דוסטוייבסקי. הסיפורים של בּוֹב ניחנים בגאונות וכתיבתו ראויה לתואר כתיבה צ’כובית, בבחירה בדימויים חדים ומדויקים, ביכולת לתפוס את הרגע, שהוא תמיד חיוני ומעורר, השופך אור על האפלה הפנימית השוררת בחייהם של דמויותיו.        ספריו זכו להערצתם של אלבר קאמי, רילקה וסמואל בקט, שתיאר את יצירתו של בּוֹב – “יותר מכל סופר אחר היה לבּוֹב חוש לפרטים הדקים…”

עמנואל בּוֹב (1898-1945) – סופר ועיתונאי. נולד בפריז לאב ממוצא רוסי ולאם מלוקסמבורג. כבר בגיל 14 ידע שחייו יוקדשו לכתיבה. בּוֹב (קיצור שם משפחתו המלא – בובובניקוף) כתב עד 1924 תחת שמות העט פייר דוגה וז’אן וולואה. בשנה זו התגלה על ידי קולט שסייעה לו בהוצאתו לאור של ספרו “החברים שלי”, ומאז החל לחתום על ספריו בשמו האמיתי.

ב-1940 גויס כפועל למאמץ המלחמתי וקיווה לשווא להימלט ללונדון. בשנת 1942 הצליח להימלט לאלג’יר, שם כתב את שלושת ספריו האחרונים. בתום הכיבוש שב לפריז במצב בריאותי ירוד מחמת התנאים הקשים שלהם היה חשוף במהלך גלותו. עמנואל בּוֹב הלך לעולמו בפריז ב-13 ליולי 1945, יום לפני חגיגות הבסטיליה הראשונות לאחר סיום מלחמת העולם השנייה.

קוראים כותבים (1)

  1. yaelhar

    אנרי דושמן וצלליו

    מעשה באחד, אנרי דושמן שמו, שהוא אדם בודד, עני, חי בעליבות רבה וכַּמֵהַ לקשר אנושי – חברות ואהבה. הוא מאד מתאמץ להשיג אותם – בתוך ראשו. חושב איך זה יהיה אם תהיה לו אהובה, אם מישהו יהיה חבר שלו. הוא גם מאד רוצה להיות עשיר. בפועל הוא עושה מעט דברים תמוהים, על גבול הסהרוריות, להשגת מטרותיו ולא ברור איך מעשיו קשורים לשאיפותיו. אי אפשר לומר שפסיכולוגיה אנושית היתה זרה לסופרים שכתבו באותה תקופה. צ’כוב, כדוגמה מוכרת לרוב הקוראים, מארק טוויין, דיקנס, הנס כריסטיאן אנדרסן כתבו סיפורים שתאמו את מה שאנחנו מכירים כהתנהגות ומניעים אנושיים. אנרי דושמן מתנהג ומונע באופן שמנע ממני להבין אותו ולעבור מקריאה אינטלקטואלית לקריאה חווייתית.

    עמנואל בוב שנפטר בשנת 1945 מוגדר על כריכת הספר כ”אחד הסופרים הצרפתיים המקוריים והמוערכים שזכה להצלחה בחייו” וכן ש”ספריו זכו להערצתם של אלבר קאמי, רילקה וסמואל בקט” אולי. כל העדים להערצה כבר מתו מזמן. ולהערכה לה זכה, לדברי ההוצאה, לא נותר זכר.
    https://simania.co.il/showReview.php?reviewId=114556