0
0 הצבעות
0

בג’נקיה

זאב סמילנסקי

 40.00

תקציר

אחת מזירות ההתרחשות של בג’נקיה — רומן הביכורים הפרוע והמהפנט של זאב סמילנסקי — היא (כצפוי) ג’נקיה, מגרש גרוטאות המשמש בעיקר לפירוק רכבים, אם כי אפשר למצוא בו גם אוצרות נוספים, כמו זנבות וכנפיים של מטוסי סילון, ציוד עתיק ליקב הראוי להיות מוצג במוזיאון, ואפילו אוצר ממשי, שערכו הכספי כה גבוה שיש בכוחו להניע עלילת פשע רבת תהפוכות. ג’נקיה, כך מתברר, היא אזור דמדומים מכושף שבו חפצים שאיבדו את השימוש המקורי שלהם, ולכאורה סיימו את חייהם, מצפים לעין גואלת שתעניק להם גלגול חיים שני. וזה בדיוק מה שסמילנסקי חותר לעשות ברומן שלו, אם כי לאו דווקא לחפצים: להעניק לעיר רמלה ולדמויות הרבות שמאכלסות אותה את הסיכוי להתגלות מחדש — לחשוף מעמקים לא צפויים, חוכמה לא מוכרת או טפשות בלתי מצויה, ואם אפשר לשנות תוך כדי תנועה את אופיין וגורלן, לטוב או לרע.

סמילנסקי לא מהסס ללכת ב”בג’נקיה” בעקבות סופרים ידועים, כולל אביו, הסופר ס. יזהר, מחבר “ימי צקלג”. כמוהם הוא שואף לנסות להמציא מחדש את “הרומן הישראלי הגדול”, ולהקיף במילים עולם ומלואו — אם כי הוא משתדל שזה יהיה עולם כאוטי ככל האפשר, שאינו מציית להבחנות המקובלות בין טפל ועיקר, מפעים ומצחיק, נשגב ונלעג. האם הוא מצליח? התשובה בידי הקורא (אלי הירש).
וכך מתאר זאב את כתיבת הספר: “בג’נקיה” התחיל מתוך משפט אחד: “השעון הראשון שלי היה סאיקו, סאיקו 350”. המשפט הזה התגלגל בראשי זמן רב. יום אחד התחילו להפרם ממנו עיר ומלואה:טיטו נער הג’נקייה, יוכבד הגיורת המוטרפת, נוח עורך הדין השוחר טוב, איצ’ו הבטלן שעבר לעסקי הג’חנון, סאגיהארא היפני שמצא את עצמו מוכר פלאפל, אליאנה האם החד הורית, מצד אחד חובבת ספרות ומצד שני מסוממת, אריק המורה האומלל למתמטיקה וידיד נפשו ניהאד בעל הפנצ’רייה, דני שמאי הרכב שעבר להיות מטפל אלטרנטיבי, חזי סוכן הביטוח שמכיר את כולם, חגי המורה לכינור, וכמובן השוטר, שמה שקרה לו כולם יודעים ולכן אסור בהחלט לדבר על כך. כל הדמויות האלה נעות בתוך וסביב העיר רמלה, רמלה של מטה ורמלה של מעלה, רמלה שעשויה מפתיתים של מציאות טבולים ברוטב הזיה. שחקן מרכזי במגרש הם נציגי ועדת החקירה המסתורית, שמסייעים לחשוף את נפתולי חייהם של הגיבורים ולתהות על השאלה החשובה, כיצד מתוך הטריוויאלי עולה הנשגב.

יליד רחובות, למד מתמטיקה באוניברסיטה העברית, ועוסק בפיתוח טכנולוגיות חדשות בתחומים של ראית מכונה וחיפוש תרופות. פרסם שני ספרי שירה: “צבע ביתך” (הוצאת אבן חושן, 2016), “בארות הגפרית הישנות” (פרדס, 2020). ספרו “בג’נקיה” זכה בפרס לספרי ביכורים על שם הסופר גדעון תלפז לשנת 2020. לפרטים נוספים: הדס ברעם 050-7327093, hadas@pardes.co.il

קוראים כותבים

אין עדיין חוות דעת.