0
0 הצבעות
0

גניזה חיה: התגבשות התורה שבעל פה בקרב יהדות אתיופיה

שרון שלום

 44.00

תקציר

כיצד הצליחה קהילת ביתא ישראל לשמר באתיופיה מסורת הלכתית, לא כתובה, במשך אלפי שנים? איך תפשו בני הקהילה את העולם היהודי שאליו הם משתייכים, וכיצד זיהו את עצמם ואת אמונתם ברבים, בסביבת חייהם הלא־יהודית? מה טיבו של המפגש המחודש בין שתי המסורות – האתיופית והרבנית הלכתית? בין זו האוחזת בברית מצרים לבין זו האוחזת בברית סיני? כיצד מסופר מותו של משה בשתי המסורות? ומהי הגאולה על פי כל אחת מהן? שאלות מרתקות אלה נדונות בספרו של ד”ר שרון שלום המאיר במחקרו את סיפורה של קהילת ביתא ישראל ששבה לחיות, אחרי נתק רב דורי, בקרב העם היהודי בישראל כשהיא עמוסה מסורות עתיקות, סיפורים ומנהגים המיוחדים לה.
גניזה חיה: התגבשות התורה שבעל פה בקרב יהדות אתיופיה, הוא מחקר ראשון מסוגו על אודות המסורת הדתית של ביתא ישראל. הוא דן בתפישת עולמם של מנהיגיה הרוחניים, ברצף הפסיקה, במנהגיה הקדומים של הקהילה ובאילו שהתחדשו באתיופיה. בספר נבחנים לעומק מכלול ההתנהגויות, הפרקטיקות, המיתוסים, הזיכרונות, התודעות ואורחות חייהם של בני הקהילה שמכל תפוצות ישראל היא היחידה שזהותה היהודית הוטלה בספק.
הרב ד”ר שרון שלום, מבסס את כתיבתו על עבודת שדה אנתרופולוגית־תיעודית רבת שנים, ועל הפילוסופיה ה”הלכתית” העשירה של ביתא ישראל כבן לקהילת יוצאי אתיופיה וכרב של קהילת “קדושי ישראל”.

קוראים כותבים

אין עדיין חוות דעת.