א
אני מסתגרת במערה כבר שלוש שנים, נשארתי בחיים כדי לכתוב את הספר הזה, בעוד חמישה שבועות אפקיד אותו בידיה הנאמנות של מרים, עד כה לא קראתי לה לבוא אלי, כשכרעה ללדת הסבתי ממנה את פני, לא יכולתי לראות את הילד.
קשה להתחיל סיפור, לסיפורים יש הרבה התחלות, אבל לסיפור הזה יכולה להיות רק התחלה אחת.
היום שפגשתי את מי שלא הייתי אמורה לפגוש.
כשהייתי בת תשע־עשרה.
לפני ארבעים שנה.
צאי החוצה, אומר לי אבא, התרחקי מפה.
ושנינו לא מעלים בדעתנו כמה אצא וכמה ארחיק.
הוא רוצה שאטייל, לא משנה היכן, בגן הפרחים, בבוסתן עצי הפרי, אפילו במשכנות הרועים, העיקר שאחלץ את איברי ואשחרר את נשימתי. דבריו מפתיעים אותי, חשבתי שחיוכי השלווים מצליחים להוליך שולל גם אותו. כל המשרתים מתפעלים ממני, אין עוד נערה בארץ שלא בוכה ביום אירוסיה, אבל אבא לא כמו המשרתים, איך התפתיתי להאמין שאוכל להסתיר את רגשותי ממנו?
רגלי נושאות אותי אל שדות המרעה. אשב לי תחת התאנה, אשעין את גבי על גזעה ואראה את ישמעאל בעיני רוחי. מגיל ארבע אני יודעת שהוא יהיה שלי, אבל לפני שבוע, כשאבא הגה סוף־סוף את השאלה שבוערת בנו כבר חמש־עשרה שנים, המתנתי כמה דקות לפני שאמרתי כן, רציתי להאריך עוד קצת את הרגע החד־פעמי הזה. ואבא הניח את כפות ידיו על ראשי, ציטט את הברכה אַתְּ הֲיִי לְאַלְפֵי רְבָבָה, וביקש שנעמוד יחד חבוקים ונחשוב על אמא. קשה לי לחשוב עליה, ולהתגעגע אליה איני יכולה כלל, איך אפשר להתגעגע אל מי שלא ראית מעולם?
בעצם אפשר. אל ישמעאל אני מתגעגעת.
כל כך הרבה פעמים סיפרתי לעצמי את הסיפור עד שכבר איני יודעת מה אני זוכרת ומה התווסף לו במרוצת השנים. אבל את הרגע שבו שמעתי לראשונה את שמו של ישמעאל אני זוכרת בבהירות חיה, כאילו התרחש היום. התעוררתי מהשינה לקול כרכרה, הלכתי אל חדרו של אבא, ובמקום להשמיע צווחת בהלה למראה פניו המעוותות של האורח פשטתי את ידי ורצתי אליו. הוא הביט בי בתדהמה, ואז רכן אלי והושיב אותי על ברכיו. חוה, האומנת שלי, נכנסה פנימה וציוותה שאחזור למיטתי. הצטנפתי בחיקו של האיש הזר והנחתי את ראשי על כתפו. אבא אמר בתקיפות שרבי יהושע בא בעניין סודי שאסור לי לשמוע, אבל האורח, שעכשיו ידעתי שהוא רבי יהושע, אמר בשקט, מותר לה, היא נביאה. אבא צחק, נביאה? ורבי יהושע אמר, רק ילדה נביאה יכולה להתעלם מהקליפה הכעורה שלי ולראות לנפש פנימה.
אבא חיכך בגרונו וביקש לשמוע על המסע לרומא, האם רבי יהושע לא הצליח לגייס את הסכום הנדרש וכעת הוא זקוק לתרומה נדיבה שתאפשר לו לבנות את הישיבה החדשה בפקיעין?
רבי יהושע אכן דיבר על כסף, אך דבריו נסבו על ילד יפה תואר שעומד למכירה בכלוב העבדים ברומא.
אבא מיהר לפתוח את ארנקו, עד ששמע את הסכום.
כמה אמרת?
רבי יהושע חזר על המספר.
אבא סגר את הארנק.
אני יודע שבמחיר כזה אפשר לבנות את אולם הלימודים הגדול בישיבה שלי, אמר רבי יהושע, אבל אני רוצה את הילד.
זה לא תלוי ברצון שלך.
לא כל אחד יכול לדבר כך אל גדול חכמי ישראל, אבל אבא הוא לא כל אחד. כשאתה האיש הכי עשיר בארץ, והתורם הכי נדיב של בניין הסנהדרין ביבנה, אתה יכול לדבר איך שאתה רוצה ולמי שאתה רוצה. ואבא אכן ניצל את הזכות הזו והזכיר לרבי יהושע שהוא עצמו הצביע בעד החלטת הסנהדרין שלא לפדות שבויים יותר מכפי שוויים, כדי שאויבינו לא יתאמצו לשבותנו, והעלה עוד נימוקים, שבי עוררו רושם עז, למרות שלא הבנתי אותם, אך את רבי יהושע לא הרשימו כלל. אני רוצה את הילד, שב ואמר.
קולו של אבא התקשח. תמיד תרמתי לך ביד נדיבה, רבי יהושע, אבל לא עוד, בכסף הזה אפשר לפדות מאה ילדים שעומדים למכירה בקיסריה.
ירדתי מברכיו של רבי יהושע והתיישבתי על הרצפה. הוא הביט בי.
תגידי לו, אמר.
מה להגיד? שאלתי.
תגידי לאבא שלך שאין עוד ילדים כמו הילד הזה.
איך קוראים לו?
ישמעאל בן אלישע הכהן.
אבא גיחך בקול רם. כהן? בשביל כהן לבזבז כל כך הרבה כסף? עם ישראל צריך עכשיו חכמים, לא כוהנים.
הילד הזה יהיה תלמיד בישיבה שלי.
אינך יודע מה יצמח ממנו.
אני יודע. גם הבת שלך יודעת.
אבא נגע קלות בכתפו של רבי יהושע ודיבר אליו בקול מלא חמלה. בתי ילדה רגילה, גם ישמעאל ילד רגיל, אתה לא מסוגל לעמוד בפני ילדים קטנים, הם משבשים את שיקול דעתך.
כך אתה מספר את הסיפור שלי?
איזה סיפור?
אדם מכוער, שהאישה שרצה סירבה להינשא לו ושנותר ללא ילדים, נופל שדוד בפני יופיו המרהיב של ילד קטן.
פניו של אבא להטו. עוד יהיו לך ילדים.
רבי יהושע השהה עליו את מבטו, ממקום שבתי על הרצפה יכולתי להבחין בדמעות שבעיניו. גם אבא הבחין בהן, והמבוכה שחש השכיחה ממנו את הימצאותי בחדר. שמעתי דברים שילדה בת ארבע לא צריכה לשמוע. אבא בטוח שהזיכרון מתעתע בי, סיפור פדייתו של ישמעאל פשט בכל הארץ, דברים שנודעו לי בבגרותי נטמעו בזיכרוני המוקדם. בין אם כך ובין אם כך, אני שבה ומספרת לעצמי את הסיפור הזה על כל פרטיו.
רבי יהושע הגיע לרומא לאחר הפלגה מייגעת, ובמקום להתחיל מיד במלאכת ההתרמה ולפקוד את בתי היהודים העשירים, החליט לטייל בעיר. בייחוד משכו את לבו דוכני השוק השוקקים. הוא קנה פרחים ריחניים, אכל פירות מתוקים, ומישש בהנאה בדי משי רכים. לפתע מצא עצמו ליד חנות מפוארת, היו בה ילדים בני עמים שונים, אך דבר אחד היה משותף לכולם — היופי. הם ישבו בתוך כלובים מרווחים ולבשו בגדים מהודרים.
רבי יהושע לא הבין, או אולי לא רצה להבין, עד שראה את הגברים שהסתופפו סביבם. המוכר שם לב להבעת הגועל שבפניו ושאל אם הוא מעדיף ילדות, כי אחר הצהריים אמורה להגיע סחורה משובחת — נערות צעירות במיוחד. רבי יהושע חשש לפצות את פיו, שמא יקיא או יתעלף. ואז הוא ראה אותו. יושב בכלוב נפרד ומביט בו. השמש זהרה מבין תלתליו האדמוניים ועטפה את ראשו בהילת אור.
הילד דיבר אליו, וכשרבי יהושע שמע את לשונו והבין שהוא בן עמנו, לבו נחמץ עוד יותר. הילד סיפר לו שאלישע אביו היה כהן עשיר שהצליח להימלט מירושלים לאחר החורבן ונשא לו אישה גלילית. חמש שנים אחר כך נולד הוא, ישמעאל, בנם היחיד. חייהם התנהלו בשלווה עד לפני מספר שבועות, כשכמה כוהנים צעירים רגמו באבנים את גובי המס שנכנסו לכפר. החיילים פשטו על הבתים, רצחו את המבוגרים, בזזו את הרכוש ולקחו בשבי את הילדים. הם העמיסו אותם על כרכרות והתכוונו למכור אותם בשוק העבדים בקיסריה, אבל אחד החיילים שיכנע את מפקדיו שעבור הילד האדמוני היפהפה אפשר לקבל ברומא סכום כפול ומכופל.
רבי יהושע השתתק. אבא תלה בו עיניים תמהות. סיפור עצוב, אבל אין שום הצדקה לשלם הון כזה עבור פדיונו של ילד אחד.
פניו של רבי יהושע התכווצו. חכה, זה לא הסוף. כששמעתי את סיפורו של הילד לא הצלחתי להתאפק והטחתי דברים כלפי ריבון העולם.
אבא הידק את פרקי אצבעותיו. מה אמרת?
נשאתי את פני למרומים וצעקתי את דבריו של הנביא ישעיהו, מִי נָתַן לִמְשִׁסָּה יַעֲקֹב וְיִשְׂרָאֵל לְבֹזְזִים הֲלוֹא י־ה־ו־ה.
אבא עצם את עיניו בכוח.
ואז שמעתי את קולו, הוא ענה לי.
מי ענה לך?
הילד, הוא המשיך את דברי הנביא, מילה במילה, זוּ חָטָאנוּ לוֹ וְלֹא אָבוּ בִדְרָכָיו הָלוֹךְ וְלֹא שָׁמְעוּ בְּתוֹרָתוֹ.
אבא שתק.
רבי יהושע קם ממקומו. הילד הזה, שעומד בקובה של זנות ומצפה לגורל שאין נורא ממנו, מצטט את דברי הנביא ומצדיק עליו את הדין. האם אתה עדיין חושב שהוא ילד רגיל?
אבא המשיך לשתוק, ואז, בלי לומר מילה, הושיט את הארנק לרבי יהושע.
ידיו של רבי יהושע רעדו, הוא הפנה אלי את מבטו ודיבר לאט, כמו מנסה לחרות בתוכי את המילים:
בזכות אבא שלך יצמח לנו חכם גדול שיאיר את ישראל בתורתו.
חייכתי בשמחה.
רבי יהושע מיקד בי את עיניו דקות ארוכות, נרעדתי למראה הבעתן המוזרה, גם קולו היה מוזר. את תזכי בו, הוא אמר, החכם הגדול ביותר של עם ישראל יהיה שלך, רחל בת כלבא שבוע.
צדק רבי יהושע, בנו המאומץ הוא התלמיד הנבחר של ישיבת פקיעין, שמעו פשט בכל הארץ, אפילו בישיבת יבנה לא קם לו מתחרה, בקרוב יסמיכו אותו כחכם, מעולם לא הוסמך רבי צעיר כל כך, ישמעאל בן אלישע הכהן עתיד להיות גדול חכמי ישראל.
והגבר הזה — שלי.
הערב אני מתארסת לו.
בעוד כמה שעות הוא יהיה בעלי.
Aviva –
הפרדס של עקיבא
יוכי ברנדס מוכרת לרוב הקוראים כמחברת רבי מכר המציגים את הסיפור התנ”כי מנקודת מבט אחרת, כזו שאינה מתיישרת עם הקנון המקראי שליווה את העם היהודי מדורי דורות, אלא מסתמכת על כתובים שונים המציגים פנים נוספות לאנשים ולאירועים שעשו את ההיסטוריה היהודית.
הספר ‘הפרדס של עקיבא’ מספר על דמות מן העולם היהודי שסיפורה התרחש לאחר האירועים המתוארים בספר התנ”ך . רבי עקיבא היה תנא ארץ ישראלי שחי במאות הראשונה והשניה לספירה. אני מנסה להזכר בדמותו של רבי עקיבא שהצטיירה לי לפני הקריאה בספר. השיר רבי עקיבא שמושר בפיה של רבקה זוהר, נדמה שמייצג היטב את סיפור חייו. יש מי שמכירים את סיפור כניסתו של רבי עקיבא לפרדס ביחד עם שלושה חכמי ישראל נוספים, כשהוא היחיד שיוצא ממנו בדיוק כפי שנכנס אליו. נדמה שבדיוק לסיפורים הללו מכוונת יוכי ברנדס בספרה, כשהיא מנסה לשמוט תחתם את ההילה המיתולוגית שנוצרה לדמותו של רבי עקיבא ולהציג בפני הקוראים את דמותו של עקיבא בן יוסף האדם, מיום פגישתו ברחל בתו של כלבא שבוע ועד ליום מותו.
את הספר מציגה לנו יוכי ברנדס דרך עיניה של רחל בתו של כלבא שבוע, מי שהייתה לרעייתו השניה של רבי עקיבא. רבי עקיבא היה נשוי לאישה אחרת בזמן שפגש ברחל, נשוי ואב לבן, אך מרוחק מהם פיזית ונפשית. רחל שהתאהבה בנקודת ההשקפה שלו על העולם בחרה להינשא לו ולהיות אישה שנייה, גם כשהבינה שמעשה זה יגזור עליה נידוי מביתה ומירושתו העתידית של אביה, שהיא בתו היחידה.
רוחב ידיעותיה של יוכי ברנדס, שהיא בתו של אדמו”ר ונכדתו של אדמו”ר ועשתה שנים רבות בלימוד יהדות, כתלמידה וכמרצה במסגרות שונות, בא לידי ביטוי בספריה השונים. גם בספר הנוכחי העוסק בחייו של רבי עקיבא, היא נכנסת לתוך עולם ההגות היהודית של המאות הראשונות והשניות לספירה, ודרך פרישת יחסי הכוחות הפוליטיים השונים בסנהדרין ובישיבות השונות שהיו אז בארץ ישראל, מציגה לקורא המודרני את עולם התורה, בדרך שמקבילה אותו לא מעט לכנסת הישראלית המודרנית, המבוססת אף היא על שיקולים פוליטיים שגוברים לעיתים על אידיאלים כאלו או אחרים.
כל סיפור חייו של רבי עקיבא נפרש לעיננו מבעד לעיניה של רעיה, רעיה שעליה נאמר שכל לימוד התורה של רבי עקיבא וכל מה שהעניק לתלמידיו שלה הוא.
המפגש הראשון שלהם היה מקרי והתרחש ערב נישואיה של רחל לתלמידו המוערך של רבי יהושוע בן חנניה: ישמעאל בן אלישע הכהן, שרבי יהושוע פדה בכספו של כלבא שבוע – האיש הכי עשיר בארץ ישראל, לאחר שנחטף יחד עם ילדים נוספים שנותרו לפליטה לאחר פשיטה של חיילים רומאים על כפרם. רבי ישמעאל נודע מילדות בזכות יופיו וחוכמתו, והוא ורחל בתו של כלבא שבוע נדמה היה שמיועדים להנשא מיום שהביא אותו רבי יהושוע לחיות כבנו.
יום לפני נישואיה יוצאת רחל בת התשע עשרה לשאוף אוויר בשטח אביה,היא נתקלת במספר רועים המתווכחים באשר לצוואה שהותיר רועה זקן שלו חמישה ילדים, מכיוון שמעטים האנשים שיודעים קרוא וכתוב באותה התקופה הם מבקשים מרחל להכריע את הויכוח על ידי קריאת הצוואה בקול. הקריאה מאשרת את ממה ששמעו שלושה מבניו, ומותירה את השנים האחרים ללא חלק בירושה, הויכוח מתחדש והרועים מחליטים לקרוא לעקיבא, רועה חדש ומבוגר שהגיע עם אשתו ובתו לרעות את צאנו של כלבא שבוע, ונודע בזכות נטייתו לא לקבל דבר ללא בחינה, תבונתו וצניעותו. הגעתו, משנה את פרשנות הצוואה שרחל מתבקשת לקרוא שוב, ולאחר הרתיעה המיידית מביטול הבחנתה רחל מוצאת את עצמה נמשכת לעסוק בדבריו הקצרים של עקיבא שוב ושוב, באותו ערב במפגש עם רבי ישמאל ואביו המאמץ רבי יהושוע, מתברר לה שעניינה ברבי ישמעאל תם.
רחל, בתו של העשיר ביהודי ארץ ישראל באותה תקופה, מוצאת את עצמה נמשכת לעולמו של עקיבא, רועה צאן נשוי, אב לבן ואנאלפאבית. היא חוזרת שוב ושוב למערה קטנה בה הוא מבכר להתגורר, הרחק מאשתו, בנו ויתר עובדיו של אביה, והשיחות עמו מאירות לה מחדש את עולם ההגות היהודית כפי שנחשפה אליו מלימודיה עם אביה. בחירה להתארש לעקיבא מנדה אותה מביתו ומירושתו אך גם נישואיה לעקיבא אינם מספקים אותה משום שהיא מאמינה כי טמונה בו יכולת להיות רב גדול, לאחר שהיא מלמדת אותו קרוא וכתוב ולומדת ממנו את עומק המשמעות הטמון באותיות האלף בית עצמן, היא מוצאת שכל ידע קודם שהיה לה וחלקה עימו הופך בבחינתו אותו לעולם ומלואו. עקיבא, שאהבתו את רחל עצומה נעתר לכל הפצרותיה ומשהוא מבין שלימוד התורה השבועי שלו איתה לא מספק אותה הוא נוסע במצוותה ללמוד באחת מן הישיבות בארץ ישראל על מנת לההפך לרב.
את סיפור הקורות אותו מגלה רחל מרבי אלישע, תלמידו – שהיה אף אחד מן השלושה שנכנסו יחד עם רבי עקיבא לפרדס. היא חולקת אותו עם הקוראים כשהוא משולב בסיפור חייה וחיי ילדיה. יוכי ברנדס אינה חוסכת את ביקורתה מרבי עקיבא. אף כי רחל אינה מדברת סרה בבעלה ומוצאת הצדקה למעשיו, גם כשהם פוגעים בה, תוך בחינת מעשיה שלה היא לאורך השנים, דמותו של רבי עקיבא כפי שהיא עולה מן הספר הנוכחי אנושית ובעלת פגמים לא מעטים.
רבי עקיבא הנחשב לאחד מחכמי ישראל בכל הדורות, מי שהיה סמל למסירת נפש על התורה, מוצג בספר הנוכחי כאדם שלצד עומק ידיעותיו בתורת עם ישראל, מתקשה לנהל חיי משפחה. גדולתו התורנית עומדת בסתירה ליחסיו האישיים עם רעייתו הראשונה – לה נתן גט לאחר שנישא לרחל, ועם רעייתו השניה – שלא שהה לצידה בלידת בנו או במהלך חייו הצעירים, וראה אותו בפעם הראשונה כשליווה אותו לקבורה. גם נישואיו לאישה שלישית, על אף כי מוצגים על ידי רחל כעונשה על שנישאה לו למרות שידעה שיש לו רעיה ובן, אינם מחמיאים לתיאור דמותו כאדם מן המניין.
ספרה של יוכי ברנדס פורט על מנעד רגשי, דרך הצגת עולמה של רחל מצליחה יוכי ברנדס, כמו בספריה הקודמים, ליצור הזדהות עם עולמו הפנימי של אדם, וככזה, לחבר בינו לבין העולם הפנימי של הקורא. המקורות היהודיים לא מרבים לעסוק ברחל בתו של כלבא שבוע, פרט להקשרה לסיפור חייו של רבי עקיבא. אף כי קושרים לה כתרים על כך שזיהתה את גדולתו של עקיבא הבור, שהחל ללמוד בבית המדרש בגיל 40, שהייתה מוכנה לחיות בעוני מחפיר ולו רק שתוכל לעודד את עקיבא ללמוד ולהפוך לרב גדול בתורה, נדמה שאין הם עוסקים בגדולתה של האישה שבזכותה נוצר אחד החכמים היהודים הגדולים לאורך הדורות. כל ציון שמה במקורות עוסק בתרומתה לחייו של רבי עקיבא, בחינתה כאדם בפני עצמו אינה חיונית להיסטוריה היהודית בכלל, ולעיסוק בגדולי התורה בפרט, וחבל שכך.
כמו כל ספריה הקודמים של ברנדס, גם הספר הנוכחי קולח ומעניין, גם הוא מצליח לגעת בנפשו של הקורא ולהזיז בו דבר מה. לצד העיסוק בחייו של רבי עקיבא, היא מאפשרת לקוראים בני ימינו לחוות במידה מסוימת את מהותה של הסנהדרין, דרך הדיון במחלוקות השונות שרווחו בין חכמי העם היהודי באותה תקופה, ובדרכי יישובן. לצד חייו של רבי עקיבא, אנו מתוודעים מעט לעולמו של רבן שמעון בן גמליאל הזקן – נשיא הסנהדרין סמוך לחורבן הבית השני, רבי אליעזר בן הורקנוס -חתנו שנודע בזכות זכרונו המופלג (“בור סוד שאינו מאבד אף טיפה”) ועוד חכמים מעולם ההגות היהודי של אותה תקופה. מרד בר כוכבא, והנהגתו הרוחנית של עקיבא את שמעון בר כוכבא מנהיג המרד, נדונים בספר הנוכחי ממספר זויות, לא כולן מחמיאות. הנסיון להסביר את תמיכתו של רבי עקיבא במרד ובמנהיגו מקבל התרה מסוימת בסופו, כמו גם הסבר לאמונתו של רבי עקיבא כי גאולת עם ישראל תלויה גם במאבק העם היהודי ולא רק באמונתו כי גאולתו תבוא מידי השם.
טלי –
הפרדס של עקיבא
כמו כל הספרים של יוכי ברנדס גם כאן, יוכי מצליחה להכניס אותנו הקוראים להיסחפות של קריאה בלי לרצות לעזוב את הספר וגם כשעוצרים מחכים לחזור ולקרוא בו שוב.
ב “הפרדס של עקיבא ” סיפור תנכי כל כך יפה מתקופת רבי עקיבא, יוכי מצליחה להכניס אותנו לתקופה עתיקה ותיאורים שאנחנו ממש מרגישים שאנחנו נמצאים בתוך הסיפור. עלילות רבי עקיבא, שמעון בן גמליאל, שמעון בר יוחאי ועוד המון חכמים מאותה התקופה. מעוד מעניין.
אני ממליצה מאוד על הספר הזה.
לימור –
הפרדס של עקיבא
גם בספר הזה יוכי ברנדס מספרת לנו את סיפורו של רבי עקיבא מנקודת מבטה, כתיבה רהוטה וקולחת יודעת לעניין ואני ממליצה.
מורן –
הפרדס של עקיבא
במילה אחת:וואו. כמו בספריה הקודמים הופכת הסופרת את סיפורי התנך לכל כך מעניינים ורלוונטיים, פשוט תענוג !
Slava (בעלים מאומתים) –
מלאכים ג’
קראתי לפני מספר שנים את מלאכים ג’. מאז אותו ספר אני רק מחכה לעוד ספרים של יוכי ברנדס לגלות עוד נקודות מבט על התנ”ך בכלל והיהדות בפרט.
אלעד –
הפרדס של עקיבא
ספר מעולה שנותן מבט שונה אל חייהם של התנאים בתקופה ההיא. כאדם שלא מכיר את הסיפורים והאגדות על רבי עקיבא וחבריו זו הייתה דרך נפלאה להתחבר אל החלק הזה ביהדות שמעולם לא הכרתי ממש.
שיר –
הפרדס של עקיבא
ספר מצויין שכתוב היטב ! סיפורו המיוחד של רבי עקיבא , כולל מנקודת מבטה של אישתו..אהבתי מאוד ! מומלץ.
רון –
הפרדס של עקיבא
ספר נפלא נוסף של יוכי ברנדייס שמציג זוית נוספת לאחחת הדמויות האניגמטיות ביותר בתולדות העם היהודי האם פונדמנטליסט משיחי שהוליך את העם לאסון או גיבור לאומיכפי שעשו ממנו הדתיים ואחר כך להבדיל הציונות בנוסף נותן הסבר אחר למעשיו החל מסיפור הפרדס המפורסם ועד נישואיו עם בת כךבא שבוע
שיר –
הפרדס של עקיבא
ספר מצוין על אחת מהדמויות המוכרות ועכובות ביהדות רבי עקיבה המציגה מצד שונה לחלוטין את חייו ודמותו שווה קריאה